”När barn med autism inte talar kan de hitta andra sätt att kommunicera. Men för att nå dit behöver de först förstå nyttan av samspelet med andra människor.”

Logoped Sara Lindhagen från Autismcenter för barn och ungdom i Stockholm medverkar i Språktidningens artikel. Hon tar bland annat upp vikten av att få igång samspelet.

 

– En del föräldrar efterfrågar talträning för sitt barn, men det är oftast inte där man ska börja. Att kunna uttala ljud och ord leder ju inte automatiskt till kommunikation. Det är viktigare att få i gång ett samspel och en vilja att förmedla sig med andra.

Logoped/med.dr Gunilla Thunberg om ”klassisk” PECS kontra talande hjälpmedel/appar:

– De första forskningsstudierna som jämfört surfplattor med PECS tyder på att barn lär sig surfplattorna snabbare, och det finns också studier som pekar på att talande hjälpmedel stimulerar tal mer än PECS.

Thunberg betonar även att forskningen förordar multimodalitet, det vill säga att man introducerar flera olika AKK-sätt till barnen.

 

Länk till hela artikeln, kanske något att tipsa föräldrar om?