Kelly Ibanez/Simon Ottosson
Kelly Ibanez/Simon Ottosson

Så här vid årsskiftet kan det vara kul för den som oftast sitter bakom tangenterna att undersöka vilka blogginlägg som väckt mest intresse under året, så här kommer en Fem-i-topp-lista! Dessutom hade Logopedforum en ”all time high” vad gäller antal besök på sidan den 11 november, när Svenska Logopedförbundets 50-årsjubileum gick av stapeln. 

 

  1. Information om språkstörning: sammanställning med länkar och material om språkstörning. Sammanställningen är ett reslutat av att medlemmarna på Logopedforum tipsar varandra, så tack för det! Språkstörning har verkligen varit ett hett ämne under året, både i Sverige och internationellt med bland annat pågående konsensus- och riktlinjearbete, symposium i Lund och den stora utredningen om kvalitet i utbildningen för elever med grav språkstörning.
  2. Myter och fakta om flerspråkighet: bakgrunden var ett blogginlägg på Språkforskningsbloggen med en tjusig grafik, som sedermera översattes (med tillstånd från upphovsmannen) av en forummedlem och därmed kan komma fler till godo!
  3. Kommunlogopedi på frammarsch:  logopedtjänster tillkommer i kommuner, framför allt inom elevhälsa och på skolor. Fortfarande återstår mycket för att tillgodose behoven, både
    Europeiska logopedidagen, copyright Svenska Logopedförbundet.
    Europeiska logopedidagen, copyright Svenska Logopedförbundet.

    inom skola/förskola och inom äldreomsorg, så fortsatt opinionsbildning är nödvändig.

  4. Filmer om dyspraxi med Edythe Strand: taldyspraxi väcker intresse och var även temat för 2016 års Europeiska Logopedidag. Slof har även anordnat välbesökta kursdagar om dyspraxi under året.
  5. DYMTA är här: ytterligare ett dyspraxirelaterat inlägg som många tagit del av var informationen om det nya testet DYMTA för dynamisk bedömning av tal som Susanne Rex har tagit fram.

Vad vill ni läsa om på Logopedforum 2017? Är det något område som blivit styvmoderligt behandlat eller är det helt enkelt så att de flesta av er som tar del av bloggen är inriktade på tal- och språksvårigheter hos barn och ungdomar?