Dagens Medicin:

Det skiljer sig mycket hur landstingen använder e-tjänster i det nationella samarbetet med Vårdguiden 1177. Enligt Anne-lie Krook, utvecklingschef på Vårdguiden 1177 har intresset för e-tjänster ökat, men landstingen har olika förutsättningar bland annat beroende på om de är stora eller små.

Fler landsting gör journaler åtkomliga digitalt och gör det möjligt att boka tider via webben och en del landsting har gått steget längre och utvecklat egna appar. Ett exempel är Region Västmanland, som tagit fram en app med visuellt stöd som hjälper barn att förstå utredningsprocesser inom barn- och ungdomspsykiatri. En del landsting anser dock att det inte är de enskilda landstingen som bör utveckla liknande tjänster.

Vi har tidigare skrivit om logopedi på distans och om prisbelönade logopedmottagningen vid Skaraborgs sjukhus, som minskat uteblivna besök bland annat genom att patienterna själva bokar sina besök.

Hur tar ni vara på möjligheterna med e-tjänster på era arbetsplatser?

Använder vi teknikens möjligheter?

Utvecklingspris till logopedmottagning