År 2025 ska Sverige vara bäst på e-hälsa. Men hur planerar man för e-hälsotjänster när det gäller personer med kommunikativa och/eller kognitiva svårigheter? Arvsfondsprojektet Begripsam presenterade tidigare i år sin rapport om internetanvändning bland personer med olika funktionsnedsättningar. Rapporten visar bland annat att vissa grupper har ett stort digitalt utanförskap. Det gäller till exempel personer med intellektuell funktionsnedsättning, språkstörning och afasi.

Nyligen pågick en debatt i Norrtelje tidning,  där Lena Ringstedt, Afasiföreningen Norrtälje och Stockholms län samt ordförande i projektet Hjärna tillsammans påtalade behovet av att ta hänsyn till personer som har svårigheter att använda internet. Hon skriver:

”Kravet på bussar med lågt insteg, ramper, ledstråk och talande webb etcetera ifrågasätter ingen, men när det kommer till att kunna använda digitala tjänster så är det inte lika självklart. När digitaliseringståget ångar fram i expressfart blir många kvar på stationen. (—) Många med afasi har tröttnat på att inte få vara med och nyttja de nya tjänsterna utan blir hänvisade till andras hjälp. De vill ha tjänster som de kan använda självständigt. De vill vara med på tåget som alla vi andra.”

Innovationslandstingsråd  (L) svarade bland annat:

”De digitala tjänsterna behöver utvecklas så att de är enkla att använda oavsett teknikvana eller funktionsnedsättning, och bli en helt naturlig del av vårdutbudet. De patienter som inte kan eller vill använda ny teknik kommer aldrig tvingas till det, men alla som vill ska alltid ha möjligheten. ”

 

Är e-hälsotjänsterna i ditt landsting/din region anpassade så att de ska vara tillgängliga för ALLA?

Läs mer om e-hälsa i nästa nummer av tidningen Logopeden!

Vi har tidigare skrivit om Begripsam:

Hört talas om Begripsam?